De Nieuwe Kern

In de eerste helft van 2024 zijn het stedenbouwkundig raamwerk en het haalbaarheidspakket met bijstelling van het programma en de parkeernormen vastgesteld. De input die is opgehaald bij de participatie over het stedenbouwkundig raamwerk wordt meegenomen in de nog te sluiten Uitvoeringsovereenkomst en verwerkt in de nog te maken stedenbouwkundige plannen per deelgebied.

In de afstemming met de grondeigenaren is veel tijd besteed aan de inhoud van de Uitvoeringsovereenkomst en aan de onderliggende financiële afspraken. De Uitvoeringsovereenkomst wordt de laatste grote overeenkomst met alle grondeigenaren gezamenlijk waarin alle overkoepelende afspraken voor de integrale realisatie van De Nieuwe Kern (DNK) worden vastgelegd. Het stedenbouwkundig raamwerk is het maatvaste plan dat als basis onder deze te maken afspraken ligt.

Op hoofdlijnen is in het tweede kwartaal van 2024 overeenstemming met de grondeigenaren bereikt over de inhoud van de Uitvoeringsovereenkomst, zodat die in de tweede helft van 2024 juridisch uitgewerkt kan worden. Het is de verwachting dat de Uitvoeringsovereenkomst begin 2025 aan de gemeenteraad voorgelegd kan worden. Ook de andere partijen doorlopen dan hun besluitvormingstraject.

Ouder-Amstel heeft een publiekrechtelijke rol en neemt hierbij niet een rol in om actief de gebiedsontwikkeling ter hand te nemen. Dit betekent dat iedere grondeigenaar na het ondertekenen van de Uitvoeringsovereenkomst zijn/haar gronden tot ontwikkeling brengt binnen het gestelde kader voor DNK dat is opgenomen in het stedenbouwkundig raamwerk als nadere uitwerking van de structuurvsie met de nog steeds daarbij horende MER. Om ook te kunnen sturen op de gewenste (beeld)kwaliteit, samenhang en identiteit van het gebied is in de eerste helft van 2024 een Beeldkwaliteitskader opgesteld, waarover in juli 2024 participatie heeft plaatsgevonden. De definitieve versie van het beeldkwaliteitskader wordt in de tweede helft van 2024 ter vaststelling aan de gemeenteraad aangeboden.

Op basis van de vastgestelde kaders maakt elke grondeigenaar als planinitiatiefnemer per deelgebied een stedenbouwkundig plan, beeldkwaliteitsplan, participatieplan en (partiele herziening van het) omgevingsplan. Afspraken hierover, inclusief kostenverhaal, worden vastgelegd in anterieure overeenkomsten met Ouder-Amstel. Hierbij zijn twee ontwikkelsystemen mogelijk: eerst het stedenbouwkundig plan met vervolgens een deelomgevingsplan, of eerst een deelomgevingsplan met daarin een bouwverbod, waarbij dat bouwverbod dan pas doorbroken kan worden als daarna een stedenbouwkndig plan is gemaakt. De laatste route heeft niet de voorkeur maar kan nodig zijn voor de private financiering.

Met het GVB en andere partners is en wordt overleg gevoerd over de gewenste busroute door DNK, zodat ook in de westkant van het gebied goed openbaar vervoer beschikbaar is als de nieuwe woningen hier gerealiseerd worden.

Deelprojecten DNK

  • Smart Mobility Hub
    Initiatiefnemer en ontwikkelaar Amsterdam is bezig met de uitwerking van het ontwerp. Het VO (voorlopig ontwerp) is in de eerste helft van 2024 aan Ouder-Amstel voorgelegd voor een ambtelijke beoordeling. Het is de verwachting dat in de tweede helft van 2024 het DO (definitief ontwerp) wordt voorgelegd en na akkoord volgt het indienen van een vergunningsaanvraag voor de bouw.
    De planning en daardoor de werkzaamheden zijn gewijzigd ten opzichte van de eerdere prognose, doordat Amsterdam aanpassingen in het ontwerp moest verwerken. Vanuit Ouder-Amstel is ondertussen wel doorgewerkt aan de allonge bij de anterieure overeenkomst waarin de aanvullende afspraken worden vastgelegd - onder andere over openbare orde en handhaving en over de tijdelijke inpassing van de internationale touringscar terminal in de SMH. Voor de tweede helft van 2024 verwachten we de allonge af te kunnen ronden (en begin 2025 te kunnen ondertekenen).

  • Toekomstkwartier
    Met VolkerWessels wordt gewerkt aan een anterieure overeenkomst voor de planuitwerking van deelgebied Toekomstkwartier en de partiele herziening Omgevingsplan voor dit deelgebied. In een afsprakenbrief zijn afspraken gemaakt over het proces en verhaal van de kosten van Ouder-Amstel tot ondertekening van de anterieure overeenkomst.

  • Bestemmingplan Dijkverlegging
    Op 28 maart 2024 heeft de gemeenteraad het Bestemmingsplan "Dijkverlegging De Nieuwe Kern" vastgesteld. De technische uitwerking, ontwerp en inpassing van de nieuwe waterkering, waarover afspraken zijn vastgelegd in de anterieure overeenkomst dijkverlegging, worden door VolkerWessels integraal meegenomen als onderdeel van de planuitwerking voor het Toekomstkwartier.

  • Station Duivendrecht
    Met ProRail en andere partners wordt overleg gevoerd over de verbetering van station Duivendrecht. Onderdeel hiervan is ook de gewenste fietstunnel tussen De Nieuwe Kern en Duivendrecht. De VRA is trekker van dit proces, waarbij Ouder-Amstel zorg draagt voor afstemming met de grondeigenaren DNK over de raakvlakken.

  • Big Brother huis
    Met Banijay Benelux is een nieuwe anterieure overeenkomst gesloten voor een laatste verlenging van het Big Brother Huis op P Plus. Dit is mogelijk doordat de werkzaamheden voor de bouw van de Smart Mobility Hub naar verwachting in de loop van 2025 opgestart worden en de locatie hier dus nog niet voor nodig is. In de anterieure overeenkomst zijn afspraken gemaakt over de tijdelijkheid en plankostenverhaal.

  • Volkstuinen
    In februari zijn de resultaten van het co-creatie proces over de tuinparken in DNK gedeeld. Hierin worden suggesties gedaan en oplossingen voorgesteld, die nog nadere invulling en uitwerking vragen. Amsterdam voert deze gesprekken als grondeigenaar en verhuurder van de tuinparken, in goed overleg met gemeente Ouder-Amstel.

DNK / Flexwonen
LASTEN
De totale (nog te verwachte) plan- en projectkosten stijgen door uitloop van de planvorming in kosten voor producten en uren. De kosten stijgen ook door de inflatie. Verder zijn er extra kosten opgenomen voor het nog schoon opleveren van de terreinen Alternatieve Pbus (APB) locatie en de flexlocatie. Ook moet voor APB langer huur betaald gaan worden door uitloop SMH en is de grondhuur voor de flexlocatie geïndexeerd. Hiertegenover staat dat de aanbesteding voor de inrichting van APB lager uitvalt dan oorspronkelijk was geraamd. Deze meevaller verevend voor een deel de genoemde hogere kosten waardoor de totale lasten voor flexwonen met circa € 160.000. zijn gestegen.

BATEN
De WBI-subsidie (WoningBouwImpuls) vervalt omdat de gemeente dit jaar een nieuwe SFT-subsidie (Stimuleringsregeling Flex- en Transformatiewoningen) heeft aangevraagd en toegekend gekregen. Deze toekenning resulteert erin dat de WBI-subsidie (circa € 1,26 miljoen) terugbetaald moet worden en dat de toegezegde subsidies vanuit de Provincie (€ 1 miljoen) en gemeente Amsterdam (€ 0,25 miljoen) daarmee ook vervallen omdat beide bijdragen als cofinanciering gekoppeld waren aan de WBI. Het totale SFT-subsidiebedrag (circa € 2,57 miljoen) is nagenoeg hetzelfde als de gezamenlijke WBI-subsidie waarmee de totale baten met circa € 50.000 zijn gestegen. Het risico op proportioneel terugvordering van een deel van de WBI-subsidie voor Ymere is hiermee ook vervallen. Gemeente Amsterdam heeft toegezegd haar subsidie gestand te doen en de provincie Noord-Holland wil vanuit een nieuw investeringsfonds bijdragen aan het tekort op de grond- en vastgoedexploitatie.

Per saldo is per 1 juli 2024 het meerjarig begrotingstekort met circa € 110.000 (€ 160.000 – € 50.000) naar circa € 310.000 toegenomen en zal met de subsidies van Amsterdam en bijdrage van de provincie op "nul" eindigen. Per saldo is dit alles daarom naar verwachting neutraal. Begrotingswijziging vindt plaats als de toezegging met betrekking tot betaling in 2024 genomen is en wordt dan verwerkt in de slotwijziging 2024.

Stel uw document zelf samen

SELECTIE

0 - geselecteerd

Direct downloaden


Volledige pdf